צור קשר
עמוד הבית > עורך דין תאונות דרכים > זכויות התביעה של נפגעי תאונות אופניים

זכויות התביעה של נפגעי תאונות אופניים

האופניים נחשבים רכב על פי פקודת התעבורה ואולם החוק אינו מחייב עריכת ביטוח חובה לאופניים, בניגוד לחובה לערוך ביטוח לרכבים ממונעים. בימים אלו, כאשר רכיבה על אופניים הינה טרנד ההולך וצובר תאוצה, גם לצרכיי ספורט, תחבורה יומיומית (בערים כמו תל אביב) וכיף עבור ילדים בכלל ובחופש בפרט, חשוב לדעת כי כל נושא הפיצויים של נפגעי תאונות אופניים הינה מורכבת ובעייתית.

כאשר אנו דנים בתאונות אופניים, אנו מדברים למעשה על שני סוגיי תאונות. הראשון: כאשר רוכב האופניים נפגע בעצמו והשני המורכב יותר: כאשר רוכב האופניים פוגע בהולך רגל.

במקרה הראשון, כאשר רוכב אופניים נפגע בעצמו.

במקרה של תאונת דרכים:

פעמים רבות רוכב האופניים נפגע על ידי רכב אחר, ואז אין כל בעיה שכן הוא יכול לתבוע את הרכב הפוגע על נזקיו, שכן מדובר בתאונת דרכים לכל דבר ועניין. לעיתים התאונה יכולה להתרחש כאשר יש פגיעה ממשית בין שני כלי הרכב ואז אין בעיה ולעיתים רוכב אופניים יכול להיבהל וליפול עם האופניים כתוצאה מבהלה או פחד להתנגש בכלי הרכב . במקרה בו טיפל משרדנו, רוכב אופניים ירד מהכביש כתוצאה מעקיפה מהירה של אוטובוס ונפל מאופניו והתאונה הוכרה כתאונת דרכים.

במקרה של תאונה עקב התרשלות של צד ג':

לעיתים רוכבי אופניים נפגעים כתוצאה מרשלנות של גורם אחר, אז יוכל רוכב האופניים לתבוע את המזיק ולזכות בפיצויים. במקרים בהם טיפלנו, רוכב אופניים רכב על אופניו בטיילת בתל אביב ונתקל באדנית קבועה על הטיילת שלא היתה מסומנת ולא היה בה עץ, ככל האדניות האחרות על המדרכה, ועל כן קיבל פיצויים מעיריית תל אביב על התרשלותה. במקרה אחר בו טיפל משרדנו, רוכב אופניים אשר רכב להנאתו בכביש עפר, נתקל בחבל שהיה מתוח לרוחב כביש העפר ללא סימונו, נפגע וזכה לפיצויים מהגורם שהיה אחראי לעבודות שבוצעו באיזור.

תאונות הנגרמות עקב פגם בייצור האופניים:

במקרים בהם קיים פגם בייצור האופניים והתאונה מתרחשת כתוצאה מאותו פגם, ניתן לתבוע את היצרן ואת בית העסק שמכר לרוכב את האופניים. יש אפילו חוק ספציפי המתייחס למוצרים פגומים בגינו ניתן לתבוע, אשר קובע אחריות חמורה לייצרן.

מה קורה במקרים שבהם אין גורם אותו ניתן לתבוע או שלא מדובר בתאונת דרכים?

לעתים אין לנו כל גורם אותו ניתן לתבוע, ולכן בכל מקרה רצוי שתהיה לרוכבי האופניים ביטוח פרטי, כגון ביטוח תאונות אישיות, ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוח לנכות. יחד עם זאת חשוב לבדוק את הביטוח האישי הקיים, שכן לעתים ביטוחים אלו מוגבלים לסכומי ביטוח נמוכים אשר אינם משקפים בדר"כ את גודל הנזק שעשוי להיגרם בפציעות קשות.

יצוין כי ילדים שנפגעים בתאונות אופניים מכוסים גם בביטוח תאונות אישיות לתלמידים החל 24 שעות ביממה.

סוג התאונה השנייה בעייתי ביותר:

רוכבי אופניים אשר פוגעים ברשלנותם בהולכי רגל:

מאחר ואין חובה לערוך ביטוח חובה, עשויה להיווצר בעייתיות כאשר רוכב אופניים פוגע בהולך רגל. רוכב אופניים אשר לא מבטח את אופניו כי למעשה אין חובה כזו בחוק, חשוף לתביעות שלעיתים הן תביעות בסכומי כסף גדולים במידה ויוכח שהתרשל ברכיבתו ובתוך כך פגע בהולך רגל.

בעניין זה חשוב להבהיר כי תקנה 129 (א) לתקנות התעבורה, תשכ"א 1961, קובעת כי אסור לאדם לרכב על מדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד. במידה ורוכב אופניים ירכב על המדרכה וייפגע בהולך רגל, הוא יהיה חייב בנזקיו של הולך הרגל. אפילו עם מדובר ברוכב אופניים שהוא קטין, הוריו יחויבו בפיצוי הולך הרגל.

גם הולך הרגל התמים עשוי לסבול מאוד מהדבר, שכן אם מדובר בנזקים גדולים, ופיצויים גבוהים, ברוב המקרים יהיה להולך הרגל קשה מאוד להיפרע ולזכות בפיצויים מהחייב.

מה בכל זאת אפשר לעשות בכדי לכסות את עצמנו (כרוכבי אופניים):

ראשית למגן את עצמנו ואת ילדינו הרוכבים כראוי. (קסדה, ביגוד, ומגנים).

שנית, לבדוק שמסגרת פוליסת ביטוח הדירה קיים כיסוי למקרה של פגיעה עם אופניים בצד ג'-רבים לא יודעים שקיים כיסוי כזה.

שלישית, לדאוג שיהיה לנו ביטוח אישי לתאונות אישיות, אובדן כושר עבודה וביטוח נכות וזאת על מנת לכסות את עצמינו.

רביעית, כיום יש בשוק פוליסות לרוכבי אופניים אשר מכסות מגוון של נזקים כגון נזקי רכוש, אחריות לנזקי צד ג' ולנזקים אישיים. הבעיה היא שהכיסוי על פי פוליסות אלו הינן נמוך לעומת הנזקים הקשים שעשויים להיגרם.


כל הזכויות שמורות לעו"ד ליאנה חזין רביב, משרד עו"ד רונן ברק ושות' עורך דין תאונות דרכים המתמחה בתאונות אופניים, אופנועים ותביעות ביטוח

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין רונן ברק ושות' – אין להעתיק או לעשות שום שימוש בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב.
Binsted Digital
דילוג לתוכן