צור קשר
עמוד הבית > עורך דין נזקי גוף > תאונות ילדים בל"ג בעומר

תאונות ילדים בל"ג בעומר

תאונות בל"ג בעומר-יש את מי לתבוע

אסור לתחנות דלק למכור בנזין לילדיםבקרוב יחול ל"ג בעומר, חג אשר מביא עמו שמחה רבה לילדים ויחד עם זאת, עשוי להביא עמו אסונות קשים. במסגרת מדורות ל"ג בעומר, אוספים הילדים עצים כמספר שבועות לפני ערב המדורות עצמו. הליך איסוף העצים בעצמו, עשוי להביא עמו פגיעות שונות ובין היתר, פגיעה מקרשים מזוהמים, פגיעה מרכבים ופגיעה של ילדים כתוצאה מכניסה לאתרי בנייה ואתרים שונים פרוצים על מנת לאסוף עצים. במקרה שנדון בפס"ד סינאוי דובר על ילד בן 10 אשר נכנס לבית ספר באזור מגוריו על מנת לאסוף עצים בעת שהתקיימו פעולות בנייה במקום ונפל לתוך בור קידוח עמוק, אשר הושאר על ידי חברת הבנייה. חברת הבנייה חויבה בנזקיו של הילד ביחד עם העירייה אשר החזיקה בבית הספר ושכרה את שירותיה. חשוב לציין כי הנתבעות חויבו למרות שלכאורה הילדים נכנסו לבית הספר ללא רשות ודרך פרצות בגדר.

גם ערב המדורות עשוי להביא עמו תאונות קשות. במקרה שנדון בבית המשפט חויבה תחנת דלק בנזקיו של קטין בן 10 אשר נפגע כאשר חברו זרק לעברו בקבוק פלסטיק בוער, אותו מילאו בתחנת דלק. בית המשפט קבע כי הנתבע התרשל בכך שלא הנחה את עובדיו ולא פיקח עליהם שלא ימכרו דלק לקטינים בייחוד כאשר מדובר בל"ג בעומר. בית המשפט קבע כי ילדים בגיל התובע וחבריו אינם מודעים לסיכון הכרוך בשפיכת בנזין על אש בוערת בעוד שבעל תחנת הדלק מודע או צריך להיות מודע לסיכונים. במקרים אחרים נפגעו ילדים כתוצאה מזריקת חפצים מסוכנים כמו מיכלים ותרסיסים שונים לתוך המדורה אשר הביאו להתלקחות המדורה ופגיעה בילדים. השארת פסולת על ידי גורמים שונים כגון עירייה או מפעלים שונים ברשות הציבור ובייחוד במועדים הקרובים לל"ג בעומר הינה רשלנות ברורה, מנוגדת לחוק ועשויה להביא להגשת כתבי אישום בגין השארת פסולת ברשות הציבור.

מה עושים ואת מי ניתן לתבוע במקרה של פגיעות שונות:

על הגורמים המארגנים מדורות ל"ג בעומר כגון, בתי ספר, גני ילדים, תנועות נוער, מתנסים ואף אנשים פרטיים המארגנים מדורות בחצר ביתם הפרטית, לעיין בהנחיות המקצועיות להבערת מדורות בל"ג בעומר אשר הוציאו מכבי האש, ואותן ניתן למצוא באתר מכבי האש. כמו כן אם מדובר בפעילות במסגרת בית ספרית על המארגנים לפעול על פי הנחיות בחוזר מנכ"ל משרד החינוך משנת 1992, אשר קובע נהלים ביחס להבהרת אש בפעילות בית ספר. בכל מקרה יש לנהוג במשנה זהירות.

לגבי אתרי בנייה ואתרים שונים בהם עשויים להימצא עצים וקרשים אותם "יחמדו" נפגעים פוטנציאלים לדאוג לסגור פרצות או בורות באתרים אשר בתחום פיקוחם ואחריותם.

אין למכור לילדים דלק או חומרי בערה אחרים אשר עשויים להביא להתלקחות אש.

על עיריות ומועצות מקומיות לסלק פסולת, שדות קוצים, ומפגעים שונים אשר עשויים להימצא בשטחים פתוחים בהם עושים בדר"כ מדורות.

על מארגני מדורות יש חובה לפקח על הנעשה ולהדריך את המשתתפים ביחס לסכנות הכרוכות בהבערת אש. כמו כן עליהם החובה למנוע מעשים פזיזים ומסוכנים של ילדים (מדובר במורים, הורים, מדריכים, מלווים וכדומה).

אם נפגעתי – מה עלי לעשות?

על הנפגע לבדוק באיזו מסגרת נערכה הפעילות במסגרתה נפגע. במידה ומדובר בפעילות בית ספרית, גני ילדים, תנועות נוער וכדומה, יש לבדוק את אחריות בית הספר, משרד החינוך או הרשות המקומית אשר עליהן חלה האחריות למנוע את נזקי התלמידים והאם הם פעלו בהתאם לנדרש מהם בחוק.

במידה והתאונה נגרמה כתוצאה מחומרי בערה ו/או נפצים -ניתן יהיה לתבוע את מי שמכר לילדים את החומרים, שכן מכירה של נפצים מנוגדת לחוק שכן הינה מהווה מכירה של צעצועים אסורים.

במידה והמדורה נערכה במסגרת פרטית – בחצר בית של אנשים פרטיים ונגרם נזק לאחד המשתתפים, ניתן לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את בעלי הבית בביטוח לנזקי צד ג'. בפס"ד פרשת דהן, חייב בית המשפט, בעל בית אשר השליך נפט לגריל ממיכל אשר התפוצץ על התובע לפצות את התובע על נזקיו וכך חויבה גם חברת הביטוח שלו.

במידה והמדורה נערכה במסגרת פרטית בשטח פתוח ופסולת אשר הושארה במקום על ידי המועצה המקומית ו/או כל בעל או מחזיק במקרקעין-ניתן יהיה לתבוע אותו לפצות את התובע.

חשוב לדעת:

מרבית ההורים אינם יודעים כי תלמידים החל עליהם חוק חינוך חובה, ותלמידים בגני ילדים, פעוטונים ומעונות יום המופעלים ע"י ארגונים מרכזיים ורשויות מקומיות, מבוטחים בביטוח תאונות אישיות תלמידים, אשר הינו ביטוח חובה וחל במשך 24 שעות ביממה. הביטוח חל גם אם התאונה התרחשה מחוץ לכתלי בית הספר ומחוץ לשעות הלימודים. כלומר, גם אם התלמיד נפגע במהלך משחק בחצר ביתו, במגרש המשחקים או בכל מקום ציבורי אחר, עדיין ניתן לתבוע על פי הפוליסה ולכן במידה והתלמידים נפגעים במהלך פעילות הקשורה במדורות ל"ג בעומר ניתן יהיה לתבוע את הפוליסה.

בתאונות אישיות תלמידים, חברת הביטוח מחויבת לשלם את הפיצוי, על פי תנאי הפוליסה, ואין צורך להוכיח רשלנות של גורם מסוים כמו במקרים המובאים לעיל.

יובהר כי גם הורה, אשר נוטל חלק בפעילות רשמית של המוסד החינוכי, ללא קבלת שכר, פעילות אשר מתקיימת בשטח של המוסד החינוכי או מחוץ לתחומי המוסד החינוכי, כמלווה ו/או כמשגיח בטיולים ו/או כמשגיח באירועים אחרים מטעם ו/או במסגרתו, זכאי לפיצוי בשיעורים האמורים.

בכל מקרה יש לברר מיהם הגורמים הרלבנטים ומהן הנסיבות שהביאו לתאונה ולכן רצוי להתייעץ עם גורמים מתאימים ולא לפעול לבד מול הרשויות או הגורמים המזיקים.

קישור למאמר המלא כפי שפורסם באתר YNET: תאונות בל"ג בעומר – יש את מי לתבוע – פורסם באתר YNET

למידע נוסף אודות גובה הכיסוי של פוליסת ביטוח תאונות תלמידים


כל הזכויות שמורות לעו"ד ליאנה חזין רביב, משרד עו"ד רונן ברק ושות', עורך דין תאונות דרכיםתאונות ילדים, תאונות תלמידים ונזיקין.

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין רונן ברק ושות' – אין להעתיק או לעשות שום שימוש בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב.
Binsted Digital
דילוג לתוכן