צור קשר
עמוד הבית > עורך דין נזיקין > השרפה בכרמל, את מי תובעים? ומהם זכויות הנפגעים

השרפה בכרמל, את מי תובעים? ומהם זכויות הנפגעים

נכתב על ידי עו"ד ליאנה חזין רביב, משרד עו"ד רונן ברק ושות', עורך דין נזיקין


אסון כבד ירד על ישראל לאחרונה, כאשר איזורים נרחבים בכרמל נשרפו ו42 קורבנות, קיפחו את חייהם. לאחר שהאש כבתה, נותרו משפחות רבות שכולות ואנשים רבים נותרו ללא קורת גג, רכוש ורכבים.

נשאלת השאלה, מי יפצה את הנפגעים?

אנשי כוחות הביטחון (שוטרים, סוהרים) מכוסים על ידי משרד הבטחון ויזכו בפיצויים לפי חוק הנכים. הכבאים והמתנדבים ומשפחותיהם, יזכו לפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי במסגרת תביעה להכיר בתאונה כתאונת עבודה או תאונה במסגרת התנדבותית, על הנזקים הגופניים שנגרמו להם, וכך גם משפחות ההרוגים. יכול והתאונה של האוטובוס תחשב תאונת דרכים, ואז יהיו בני המשפחה זכאים לתבוע גם את חברת הביטוח של האוטובוס בגין תאונת דרכים. חשוב לציין כי לא תמיד הנזקים הגופניים והנפשיים מופיעים מיד, אלא בזמן מאוחר יותר, כמו במקרה של הלם-טראומה שעלולה לצוף מאוחר יותר.

פיצויים לאזרחים פרטיים

אזרחים פרטיים לעומת זאת, אינם מכוסים אלא אם כן דאגו לכסות את עצמם, על ידי ביטוח פרטי המכסה מקרים של פציעות גוף, מכסה נזקי רכב במסגרת ביטוח מקיף ודירה במסגרת ביטוח דירה או משכנתא.

מי שאין לו ביטוח פרטי עשוי להיות זכאי לפיצוי מהמדינה באמצעות חברת הביטוח שלה-ענבל, וזאת במידה ואזור האסון יוכרז כאיזור מוכה אסון טבע.

כיסוי של המדינה

יובהר כי אם היה מדובר באירוע שנגרם כתוצאה ממלחמה או פעולות איבה (טירור), אז המדינה היתה מכסה את הנזקים, באמצעות קרן מס רכוש. ואולם מכיוון שאין הדבר כך, המדינה צריכה להכריז על האירוע כ"אסון טבע". מה גם שעל פי דו"ח מבקר המדינה, מעשיה של המדינה בכל הנוגע לשירותי הכבאות בישראל, מוגדרים כמחדל קשה, והיא עשויה להיות חייבת ברשלנות כלפי הנפגעים.

בינתיים, שמענו בחדשות שהמדינה הכריזה כי כל משפחה שאין לה לאן לחזור תקבל כבר מענק של 2,500 ₪ בשביל מגורים. אין מדובר בפיצוי הסופי כמובן, אלא רק מענק קטן בכדי לעבור את הימים הראשונים.

למי שבכל זאת יש ביטוח פרטי, יתבע את הביטוח הפרטי. לדוגמא, קיבוץ בית אורן, ככל קיבוצי המדינה מבוטח בביטוח חקלאי, והביטוח יכסה את כל נזקי הרכוש (בתים ורכבים) של החברים בקיבוץ.

לאנשים פרטיים שביתם נהרס, ויש ביטוח דירה או ביטוח דירה דרך המשכנתא, יקבלו פיצוי באמצעות חברת הביטוח. בעניין זה חשוב להסביר כי שמאים מטעם חברת הביטוח יגיעו אליהם הביתה לצורך הערכת הנזק וחברת הביטוח עשויה להציע פיצוי בהתאם להערכת השמאי. אנו ממליצים לבדוק את הנזק גם באמצעות שמאי פרטי, ולא להסכים לסגור את התביעה תמורת סכום מוסכם מראש. באם הפער הוא גדול, כדאי להסכים עם חברת הביטוח שהיא זו שתכסה את עלויות השיפוץ עד גמר העבודה. במקביל זכאים הדיירים לדירה חלופית למשך 6 -12 חודשים בהתאם לתנאי הפוליסה, ולפעמים יש גם תקרה. כמו כן במידה ויש ביטוח תכולה, יהיו זכאים הדיירים לפיצוי בגין התכולה שנשרפה.

באם נפגעו חפצי אומנות, כמו לדוגמא בעין הוד, חברת הביטוח הפרטית תפצה רק במידה ויש נספח לפוליסה שמכסה חפצי אומנות ועל פי הערכות השמאות.

מי שרכבו נפגע, ויש לו ביטוח רכב, יקבל פיצוי מהביטוח, בגובה השווי המלא של הרכב.

כמובן שלא ניתן לקבל פיצוי פעמיים ולכן למי שיש ביטוח, לא יזכה בפיצוי נוסף מהמדינה.

נזקי גוף

במידה ויש פגיעות גוף, ויש ביטוח תאונות אישיות ו/או אובדן כושר עבודה ו/או נכות, אז יקבל הנפגע פיצוי מהביטוח. היום יש ביטוחים שמכסים גם כוויות, שברים, ופגיעות קלות וכן מעניק פיצוי בגין ימי אשפוז.

הבעיה העיקרית נעוצה במקרים שבהם אין ביטוחים פרטיים, ואז אותם אנשים נתונים לחסדיה של המדינה, ולכן אנו ממליצים כי בכל מקרה אחר שלא יהיה, יש לבטח את עצמכם. אם אין לכם משכנתא, לרכוש ביטוח למבנה ולתכולה שעלותה היא כ-1,000 ₪ לשנה ואף לדאוג להרחבה של הביטוח למקרה של רעידות אדמה, לרכוש ביטוח לרכב, וכן לבטח את גופכם בביטוחים מתאימים, על כל צרה שלא תבוא.


כל הזכויות שמורות לעו"ד ליאנה חזין רביב, משרד עו"ד רונן ברק ושות', עורך דין תאונות דרכים, תאונות ילדים, נזיקים ותאונות תלמידים.

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין רונן ברק ושות' – אין להעתיק או לעשות שום שימוש בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב.
Binsted Digital
דילוג לתוכן