צור קשר
עמוד הבית > עורך דין נזיקין > שאלות ותשובות בנושאי נזיקין בעקבות מבצע צוק איתן

שאלות ותשובות בנושאי נזיקין בעקבות מבצע צוק איתן

שאלות ותשובות משפטיות שפורסמו במדור ממון בידיעות אחרונות בתאריך 9 ליולי 2014 על ידי ליטל דוברוביצקי, דני שדה, תלם יהב ורועי ברגמן. התשובות המשפטיות בסיוע עורכת הדין ליאנה חזין רביב ממשרד עורכי הדין רונן ברק ושות' המתמחה בדיני נזיקין ועו"ד גלעד נרקיס, מומחה להתמודדות מול המערכת הבנקאית.

הקייטנה בוטלה האם יחייבו אותי בתשלום מלא?

אנחנט מתחתנים. שילמנו דמי קדימה לבעל האולם, אבל אי אפשר לקיים את החתונה בגלל המצב. האם מגיע לנו החזר?
מצב הלחימה עלול לגרום לכך שבעלי שמחה ירצו לבטל אירוע, אם מתוך פחד וחשש מהפצצות, חשש מאי הגעת אורחים או בשל הנחיות פיקוד העורף, ולפיהן יש למנוע התקהלות של יותר מ-100 אנדשים. מצד שני פרנסתם של בעלי אולם השמחות עלולה להיפגע. המחוקק הסדיר ביטול עסקה מטעמים של כח עליון. בעבר נקבע על ידי בית המשפט כי מצב לחימה הוא מצב ידוע בישראל ולכן לא יכול להוות כח עליון. אולם בפסיקה מאוחרת יותר נקבע כי יש לבחון בכל מקרה מה הייתה השפעת המקרה החריג על ביטול העסקה.

אדם שביטל ארוע עקב צו 8, למשל יכול לטעון כי ניתן לבטל את ההסכם בלי לשלם דמי ביטול. אם בית העסק לא יסכים לבטל את ההסכם ללא דמי ביטול ו או השבה של דמי הקדימה ניתן להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות להחזר דמי הביטול או דמי המקדמה. בכל מקרה אם ביטול האירוע נובע מהנחיות פיקוד העורף, בעלי האולמות מחוייבים להחזיר את כספי הצרכנים.

הזמנו ירח דבש באשקלון. האם אפשר לבטל מבלי להפסיד כסף?

אם לא גוייסתם בצו 8, אינכם יכולים לטעון שזכותכם לבטל ולקבל את כספכם בחזרה. עם זאת , בתי עסק רבים וסוכני נסיעות מודעים למצב הבטחוני ובמצב של לחימה לא מתעקשים על דמי ביטול.

קניתי כרטיס למופע שבוטל בגלל איסור התקהלות. האם אראה את כספי בחזרה?

אם פיקוד העורף הוציא הנחייה על איסור התקהלות, תוכל לדרוש החזר כספי מלא על כרטיס המופע שבוטל.

התקלקל לי המקרר. יש לי אחריות אבל החברה מסרבת לשלוח טכנאי כי אני גר באזור קו עימות.

אם רשויות הבטחון הוציאו הנחיה ולפיה יש להימנע מתנועה ולהיות בקרבת שטחים מוגנים, לא ניתן חוזית לחייב את החברה לשלוח טכנאי תוך סיכון חיי אדם. עם זאת, אם מצב הלחימה נמשך, ראוי שהחברה תאפשר לצרכן להזמין טכנאי פרטי, והיא תפרע את התשלום לטכנאי.

אני תושב קו עימות ונרשמתי לחדר כושר. האם אני יכול להקפיא את המנוי?

לרוב בכל התקשרות עם חדר כושר יש אפשרות להקפיא את המנוי ומצב של לחימה מהווה עילה לבקשת הקפאה למנוי. מצב של לחימה לא מאפשר למכון לספק את השירות ולכן חובה עליו לאפשר להקפיא את המנוי או לזכות את הצרכן.

הבן שלי הולך לקייטנה פרטית, אבל בגלל המצב הקייטנה לא פועלת. האם צריך לשלם על כל החודש?

במצב הזה לא ראוי לבקש מההורים את התשלום עבור הקייטנה שלא הופעלה או הופעלה חלקית, ומצד שני בית העסק נפגע מביטול הקייטנה. במקרה שהגיע לבית המשפט נדון מקרה שבו גן נסגר עקב הנחיות פיקוד העורף והגננת תבעה את ההורים שביטלו את ההמחאות. בית המשפט קבע כי השירות לא ניתן, ולכן לא ראוי לגבות על כך את התמורה.

יש לי הלוואה שאמורה להיפרע היום והבנק סגור. מה עושים?

מומלץ לשלוח מכתב או פקס לבנק, ולבקש דחייה במועד רעון של ההמחאות או ההלוואות. גם אחרי שהירי ייפסק יידרשו מספר ימים עד שהמצב יחזור לחלוטין לקדמותו, ולכן כדאי לבקש דחייה במועד הפרעון גם אם המועד הוא ימים אחרי שתושג רגיעה.

שאלות ותשובות משפטיות בדיני נזיקין - מבצע צוק איתן

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין רונן ברק ושות' – אין להעתיק או לעשות שום שימוש בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב.
Binsted Digital
דילוג לתוכן