צור קשר
עמוד הבית > עורך דין נזקי גוף > תאונות ילדים במסגרת קייטנה –יש את מי לתבוע

תאונות ילדים במסגרת קייטנה –יש את מי לתבוע

בימים אלו אנו עומדים לפני סיום שנת הלימודים, וההורים העובדים במהלך הקיץ, רושמים את ילדיהם לקייטנות שונות ומגוונות שיקלטו מאות אלפי תלמידים. חשוב לדעת שיש לא מעט סכנות הכרוכות בבילוי בקייטנה, שכן בדרך כלל מדובר מחד בסגל הדרכה צעיר, ומאידך הקייטנה כרוכה בפעילויות כגון רחצה בבריכה, טיולים ופעילויות ספורטיביות מסוכנות מטיבן אשר יכולים להסתיים בתאונות ילדים.

על פי החוק וחוזר המנכ"ל בעניין זה (משנת 2009) יש לעמוד בתנאים רבים בכדי להפעיל קייטנה, ולהלן מקצת מהתנאים החשובים שעלינו כהורים לבדוק לפני שאנו רושמים את ילדינו לקייטנה:

  1. ראשית יש לבדוק שלקייטנה יש רישיון עסק. חוק הקייטנות קובע כי קייטנה היא עסק הטעון קבלת רישיון, ומי שמבקש להפעיל קייטנה צריך לעמוד בתנאי החוק והתקנות, אשר קובעים הוראות המתייחסות לכוח אדם, חינוך, ביטחון, תברואה ובטיחות.
  2. יש לבדוק שבקייטנה קיים יחס של 25 תלמידים למדריך, כאשר מחצית מהם הם בוגרים וזאת מעבר למנהל והמדריך הראשי.
  3. בנוסף, על פי החוק, בתפקיד מדריך מקצועי יכול לשמש רק אדם בעל הכשרה ותעודה מוכרת בתחום שהוא עתיד להדריך ולפיכך יש לבדוק עם מפעילי הקייטנה שקיימים ברשותם כל התעודות של המדריכים המקצועיים. במידה והתלמיד נפצע במהלך פעילות שמי שאמור להעביר אותה הוא מדריך מקצועי, ובפועל מעביר אותה מדריך שאינו מקצועי, מפעילי הקייטנה עשויים לחוב באחריות לתאונה.
  4. על אדם בגיר המועמד לשמש כמדריך להמציא לידי הקייטנה אישור ממשטרת ישראל ולפיה אין מניעה להעסיקו לפי חוק למניעת העסקת עברייני מין (גברים מעל גיל 18). במידה ומדריך בקייטנה פוגע חלילה מינית בתלמיד, ומתברר בדיעבד כי מפעילי הקייטנה, הפרו הוראות החוק ולא דרשו ממשטרת ישראל אישור ולפיו מותר להעסיקו, הם עשויים להיתבע ולחוב בנזקיו של התלמיד.
  5. יש לבדוק שבידי מפעילי הקייטנה, אישורים מתאימים הקשורים בבטיחות, כלומר שהמבנה, החצר והמתקנים מתאימים להפעלת קייטנה ואין בהם סכנות בטיחותיות, אישור ממשרד הבריאות לגבי האוכל המוגש בקייטנה וכדומה.
  6. במידה ויש חברת הסעות, יש לבדוק מי היא החברה, האם הנהג מבין ויודע מהי החשיבות שבהורדת תלמידים מההסעה בצורה זהירה, על מנת שנוכל להימנע כלל האפשר מתאונות דרכים בירידה מההסעה, וכי יש מספיק מושבים לכל התלמידים.
  7. בנוסף וחשוב ביותר לבדוק שבקייטנה קיים ביטוח לנזקי צד ג', וזאת על מנת שיהיה כיסוי לנזקים שעשויים להתרחש במקרה של תאונה. בעניין זה חשוב לציין כי אם הפעילות בקייטנה כוללת לינה מחוץ לבית ופעילויות ספורטיביות כגון שייט או טיסה, יש לבדוק שהביטוח החל על הקייטנה מכסה גם פעילות כזו.
  8. במידה ומדובר בקייטנה מיוחדת למשל קייטנת אימון כדורגל, יש לבדוק שבקייטנה קיים ביטוח תאונות אישיות מתאים. במקרה שנדון בבית המשפט, תלמיד בן 7 נפגע מכדור שנבעט לשער על ידי תלמיד בן 10 ביום הראשון לקייטנה. בית המשפט קבע כי מפעילי הקייטנה לא התרשלו, שכן מדובר בקייטנה לאימון כדורגל, ואולם הטיל עליהם את האחריות לנזק התלמיד עקב התאונה מאחר ולא דאגו לביטוח תאונות אישיות שיש לרכוש בקייטנות מסוג זה, ובעצם השאירו את התלמיד ללא כיסוי ביטוחי.
  9. במידה והפעילות מתקיימת בבריכה, יש לברר שיש מציל בכל בריכה, ועל המדריכים של הקייטנה להשגיח היטב על הילדים המתרחצים בבריכה. במידה ובמהלך בילוי בבריכה ילד טבע, יכול והאחריות לתאונה חלה על מפעילי הבריכה שלא דאגו למציל ובנוסף, על מפעילי הקייטנה שלא דאגו למספר מדריכים מתאים לצורך השגחה.
  10. הדרישה להשגחה מספקת ונכונה של המדריכים בקייטנה נכונה לכל פעילות במסגרת הקייטנה, לרבות פעילות ספורטיבית, במהלך ההפסקות ובסיומה. במקרה בו טיפל משרדנו, תלמיד בית ספר בקייטנה שיחק בחצר המתנ"ס לאחר סיום הקייטנה ובזמן ההמתנה להורים. התלמידים השתובבו ללא השגחה ותלמידה אשר נתלתה על שער הכניסה למתנ"ס, טרקה את השער על ידו של התלמיד, והביאה לקטיעה של חלק מהאצבע שלו. בתביעה שהגשנו נגד המתנ"ס נטען כי לא היתה השגחה של הגורמים המקצועיים על התלמידים מה שיכול היה למנוע את התאונה. התיק הסתיים בפשרה.
  11. יכול ובמקרה של תאונה, מי שייחוב באחריות לנזקי התלמיד יהיה דווקא צד ג'. במקרה שנדון בבית המשפט תלמידה נפגעה כתוצאה משימוש במתקן שעשועים שהופעל על ידי חברה חיצונית שהוזמנה על ידי העירייה שהפעילה את הקייטנה. בית המשפט קבע כי מי שאחראי לתאונה היא החברה שהפעילה את המתקנים ואילו התביעה כלפי שאר הנתבעות נדחתה.

בכל מקרה ולצערנו התאונות שעשויות להתרחש הינן מכל גווני הקשת ולכן, כדאי תמיד לבדוק את נסיבותיה של כל תאונה ולבדוק את הגורמים המתאימים. ולפני סיום חשוב להזכיר, כי בכל מקרה של תאונה, מעבר לתביעת צד ג', אנו יכולים לתבוע את ביטוח התלמידים שחל 24 שעות ביממה גם בזמן חופשות וגם בזמן קייטנה.


כל הזכויות שמורות לעו"ד ליאנה חזין רביב, משרד עו"ד רונן ברק ושות', עורך דין תאונות דרכים, עו"ד נזקי גוף, תאונות ילדים, תאונות תלמידים ונזיקין.

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין רונן ברק ושות' – אין להעתיק או לעשות שום שימוש בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב.
Binsted Digital
דילוג לתוכן