צור קשר
עמוד הבית > עורך דין תאונות דרכים > תאונת דרכים ללא ביטוח חובה

תאונת דרכים ללא ביטוח חובה

האם מי שנהג ברכב ללא ביטוח או ללא רישיון נהיגה יכול להיות זכאי לפיצויים

מה קורה אם הנפגע בתאונת דרכים הוא הנהג ו/או הבעלים של הרכב ולרכב אין ביטוח?

מי שנהג ברכב שאין עליו ביטוח והוא בעצמו לא ביטח את הרכב, אינו זכאי לפיצוי על פי החוק. היה והנהג קיבל את הרכב מצד ג' -לדוגמא מעביד, ולא ידע שאין ביטוח ולא סביר היה שיידע שאין ביטוח, זכאי לפיצוי מקרנית.

במקרה זה חשוב לציין כי נוסע ברכב, גם אם ידע שאין ביטוח, עדיין זכאי לפיצוי מקרנית, אלא אם הרכב נלקח ללא רשות והנוסע ידע מכך.

כמו כן, היה והתאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות של נהג אחר, יכול הנהג של הרכב הלא מבוטח, לתבוע את נהג צד ג', לפי פקודת הנזיקין, ואז יהיה עליו להוכיח, כי התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנותו של נהג צד ג'.

תאונת דרכים ללא ביטוח חובהבמקרה זה יוצא מצב אבסורדי שכן מחד אדם לא ביטח את הרכב בביטוח חובה, עבר על פקודת התעבורה ועדיין יהיה זכאי לפיצויים על פי פקודת הנזיקין ששם הפיצויים גבוהים הרבה יותר מהפיצויים שניתנים לנפגעי תאונות דרכים שמקבלים פיצוי במסגרת החוק, שכן זהו חוק סוציאלי שמפצה את כולם ללא צורך בהוכחת אשמה מחד ואולם מאידך אין שאלה של אשמה וכולם מקבלים פיצויים. (למשך הפיצוי בגין כאב וסבל אינו מוגבל במקרים של תביעות על פי פקודת הנזיקין מול פיצוי בגין כאב וסבל לפי חוק הפיצויים שם כל אחוז נכות שווה כ-1,700 ₪. בנוסף אין עניין של שילוש השכר הממוצע במשק בעוד שבתביעות על פי החוק יש תקרת שכר).

יחד עם זאת, אין אנו ממליצים לנהוג ללא ביטוח חובה בתוקף שכן מעבר לעובדה שמדובר בעבירה על החוק, אם תפגע בהולך רגל או שנוסע שיסע עמך ברכב יפגע, אתה עשוי לשלם לאותו נפגע פיצויים לכל חייך. כמו כן בתאונה עצמית שלא נגרמה ברשלנותו של אף אחד אחר, אתה אינך זכאי לתבוע אף אחד.

מה קורה אם אין רישיון נהיגה בתוקף?

סעיף 7(3) לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי מי שנהג ברכב כשאין לו רישיון לנהוג בו אינו זכאי לפיצוי לפי החוק למעט אם מדובר במקרה של אי תשלום אגרה. בתי המשפט נוטים לפרש את סעיף 7(3) כך שיחול על מקרים שבהם היעדר הרישיון נובע מעניין מהותי, בעוד שהיעדר רישיון מטעמים טכניים כגון אי תשלום אגרה, לא ישלול במרבית המקרים את הזכאות לפיצויים, ובלבד שמדובר בתקופה של עד 12 חודשים, שכן לאחר תקופה זה, פוקע תוקף רישיון הנהיגה ואז יש להוציא רישיון מחדש.

האם ישנה זכאות לתביעה אחרת, במקרה של תאונת דרכים ולא על פי החוק?

סעיף 8 לחוק קובע שמי שיש לו עילה על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אינו יכול לתבוע את נזקיו על פי חוק אחר. כלומר, היה ונפגע בתאונת דרכים, נפגע כתוצאה מרשלנות של צד ג', הוא אינו יכול לבחור לתבוע את צד ג' ולא את ביטוח החובה שלו.

כך גם במקרה של רשלנות רפואית שנגרמה כתוצאה מתאונת דרכים. כלומר, אדם הגיע לבית חולים כתוצאה מפגיעה בתאונת דרכים. בבית החולים, בוצעה כלפיו רשלנות רפואית והוא נפגע קשות. לא ניתן להפריד בין הנזקים ולתבוע את בית החולים על רשלנות. ניתן לתבוע את חברת הביטוח בלבד.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי אם יש לנפגע ביטוחים אישיים שרכש לעצמו, הוא יוכל לתובע תגמולים מהביטוחים האישיים שרכש או נרכשו על ידי מעבידו. לדוגמא: ביטוח מנהלים, ביטוח חיים, אובדן כושר עבודה ותאונות אישיות.


כל הזכויות שמורות לעו"ד ליאנה חזין רביב, עורכת דין תאונות דרכים המתמחה בייצוג נפגעי תאונות וניהול תביעות ביטוח נגד חברות הביטוחצפו בעו"ד ליאנה חזין רביב בתוכנית הטלויזיה שאלה משפטית.

צפו ברשימת פסקי דין נבחרים בתחום הנזיקין ותאונות הדרכים ובסכומי הפיצויים הגבוהים אשר הישגנו עבור לקוחותינו.

משרד עו"ד רונן ברק ושות'

24.1.2013

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין רונן ברק ושות' – אין להעתיק או לעשות שום שימוש בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב.
Binsted Digital
דילוג לתוכן