צור קשר
עמוד הבית > תביעות ביטוח > זכויות ילדים נכים

זכויות ילדים נכים

במדינה ישראל, ישנם ילדים רבים הסובלים מנכויות קשות. חלק מאותן משפחות עשויות להיות זכאיות לגמלאות ילד נכה. יובהר כי אין מדובר בקצבת נכות כללית המשולמת לנכים בישראל מעל גיל 18, אלא לילדים, מגיל 91 ימים עד גיל 18, בהתאם לליקויים ומידת תלותם בזולת. ישנם ילדים אשר עשויים להיות זכאים מיום הלידה ואלו הם כאלו הסובלים מליקויי שמיעה ותסמונת דאון. ילד שיש לו יותר מליקוי אחד המזכה אותו בגמלה, יקבל את זו המזכה אותו בסכום גבוה יותר. הזכאות אינה לצמיתות והילד יוזמן לוועדה הרפואית מפעם לפעם לבדוק את הזכאות על פי תנאים ומבחני הזכאות המותאמים לגיל הילד ולמחלתו.

מאחר והמבחן הוא של תלות בזולת, הרבה ילדים הסובלים מנכויות אינם זכאים לגמלה כלל מה שמותיר את המשפחות במצב כלכלי קשה, שכן הם אינן מקבלות תמיכה כלכלית מהמדינה מחד ומצד שני הן נדרשות להוצאות רבות על טיפולים, עזרת הזולת, תמיכה בלימודים, הסעות וכדומה.

מצד שני גם מצבן של המשפחות אשר מקבלות קצבאות אינו טוב, שכן הקצבאות הן בגובה של כ-2,000 ₪ ( בלי תוספות מיוחדות) ואילו העסקת עובד זר, עשויה להגיע לסכומים של כ-6,000 ₪ וכאמור מצבם של אותם ילדים מצריך הרבה מעבר להעסקת עובד זר.

כך או כך, חשוב לדעת מי הוא ילד נכה זכאי על פי החוק:

  1. ילד הסובל מעיכוב התפתחותי חמור (בגיל 91 ימים עד 3 שנים)
  2. ילד התלוי בעזרת הזולת הרבה יותר מבני גילו (בגיל 3 עד 18 שנים) ילד הזקוק לעזרה בפעולות היומיומיות (לבישה, אחצה, היגיינה אישית, ניידות בתוך הבית)
  3. ילד הזקוק לנוכחות קבועה של הזולת (בגיל 91 ימים עד 18 שנים)
  4. ילד הזקוק להשגחה קבועה של הזולת (בגיל 91 ימים עד 18 שנים)
  5. ילד שיש לו ליקוי מיוחד: ליקוי שמיעה (מיום הלידה עד 18 שנים), תסמונת דאון (מיום הלידה עד 18 שנים), ליקוי ראייה (מגיל 91 ימים עד 18 שנים), אוטיזם ודומיהם (מגיל 91 ימים עד 18 שנים).
  6. ילד עם ליקוי מיוחד בשתי הגפיים (בגיל 91 ימים עד 18 שנים).
  7. ילד הזקוק לסיוע בתקשורת (מגיל 3) בשל העדר מוחלט של תקשורת מילולית.
  8. ילד הזקוק לטיפול רפואי מיוחד (בגיל 91 ימים עד 18 שנים) מדובר בטיפול רפואי אינטנסיבי (עירוי אחת לחודש, טיפול קבוע בדיאליזה, צנתור שלפוחית השתן פעמיים ביום, השתלת איבר או מח עצם, סרטן, הזנה בזונדה או עירוי, טיפול נשימתי או ילד הזקוק במשך חצי שנה לפחות ל-3 טיפולים מתוך רשימה הקבועה.

בכל מקרה הקצבה ניתנת לילד של מבוטח שהינו תושב ישראל, הילד נמצא בישראל, אינו מוחזק במוסד או במשפחה אומנת והוא אינו מקבל קצבת ניידות, למעט מי שנקבעו לו 80% בניידות או שהוא זקוק לכיסא גלגלים ומשתמש בו.

כלומר, ברור מהדברים כי רק מצבים קיצוניים וקשים זוכים למענה על ידי קצבה.

במשך שנים דחה המוסד לביטוח לאומי תביעות לגמלת ילד נכה אשר הגישו הורים לילדים בגין ליקויים אשר מצויים על הרצף האוטיסטי ובמקביל הפחית או שלל קצבאות שניתנו קודם לכן לילדים שסבלו מליקויים אלו. בבג"צ 7879/06, אשר הוגש בעניין נקבע סוף סוף כי ילדים הסובלים מליקויים המצויים ברצף האוטיזם, כלומר סובלים מהפרעה התפתחותית, לרבות תסמונת אספרגר, הינם ילדים הסובלים מהפרעה הדומה לאוטיזם ולפיכך זכאים לקצבאות השונות במסגרת תקנות המל"ל.

במקרים בהם טיפלנו אפילו ילדים עם נכות נוירולוגית /פסיכיאטרית קשה, לא היו זכאים לקצבה ואולם "למזלם" הם קיבלנו מענה במסגרת תביעתם האזרחית (במקרים של תאונת דרכים, תביעת נזיקין או רשלנות רפואית). מה קורה עם אותם ילדים אשר סובלים מנכויות קשות אשר אינם עונים על ההגדרה בתקנות ואין להם גורם אותו יוכלו לתבוע שכן מחלתם או נכותם לא נגרמה כתוצאה מאירוע המזכה בתביעה נגד גורם מסוים.

כיצד יש להגיש את התביעה:

את התביעה לגמלה יגיש ההורה שהילד נמצא עמו. אם הילד אינו נמצא עם הוריו, יגיש את התביעה האפוטרופוס של הילד או מי שמחזיק בו בפועל.את התביעה יש להגישלסניף המוסד לביטוח לאומי הסמוך למקום מגוריו של הילד, בטופס תביעה לגמלה לילד נכה, בצירו, תעודות רפואיות, סיכומי מחלה הכוללים מועדי התחלת המחלה והטיפול, אישור מהגן /בית הספר שם הילד לומד ואישור על טיפול התפתחותי.

בכל מקרה שבו נידחת תביעתו של ילד, ניתן להגיש ערעור לוועדת העררים וכן ניתן להגיש תביעת החמרה ובלבד שחלפה חצי שנה מאז הקביעה האחרונה כאשר לעיתים רופא המוסד יכול להחליט לדון בבקשה אף אם לא חלפו 6 חודשים אם המסמכים הרפואיים יש עובדות חדשות.

גובה הקצבה:

סכום הגמלה מחושב באחוזים מקצבת נכות מלאה ליחד העומדת כיום על 2,149 ₪ (1.2013) מקבלי גמלה מירבית לילד נכה מקבלים גם 17% תוספת לגמלה העומד כיום על 365 ₪.

החל מאוגוסט 2012 משולמת קצבה אחידה לילד לומד וילד שאינו לומד. כמו כן, החל מנובמבר 2012, נכנסו לתוקפם שינויים בתקנות ילד נכה אשר מוסיפים לזכאות עילות חדשות.

בכל מקרה של ילד נכה, כדאי לפנות לייעוץ בכדי לבדוק את מלוא הזכאות המגיעה לילד הנכה, מה גם שייתכן שהמשפחה זכאית להטבות נוספות ממשרדי הממשלה האחרים.


קיימות זכויות רבות אשר נפגעים וחולים עשויים להיות זכאים להם ואולם דיון זה מתייחס לזכאויות העיקריות. להמשך בירור וייעוץ אישי לחצו כאן

כל הזכויות שמורות לעו"ד ליאנה חזין רביב, משרד עו"ד רונן ברק ושות', עורך דין נזיקין, תביעות ביטוח, נזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה ורשלנות רפואית.

25.4.2013

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין רונן ברק ושות' – אין להעתיק או לעשות שום שימוש בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב.
Binsted Digital
דילוג לתוכן