צור קשר
עמוד הבית > עורך דין תאונות דרכים > תאונות דרכים, פיצויים וסרן שמועתי

תאונות דרכים, פיצויים וסרן שמועתי

לצערנו, תאונות דרכים בכלל ותאונות דרכים עם אופנוע או רכב דו-גלגלי, הן חלק בלתי נפרד מחיינו, ומספר הנפגעים בגוף ובנפש עולה מדי שנה. ריבוי תאונות הדרכים והפגיעות הפיזיות והנפשיות, כוללים גם ריבוי תביעות נגד חברות הביטוח, אשר מבטחות את הרכבים בביטוח חובה ונגד קרנית, שהינה קרן ממשלתית אשר הוקמה, בכדי לפצות נפגעים במצבים שונים, לרבות תאונת פגע וברח, במצבים שבו אין רישיון נהיגה לפוגע או שאין ביטוח חובה.

בשל ריבוי התאונות  והתביעות, ביחד עם המדיה החברתית ושיתופי המידע, התפתחה  תופעת "סרן שמועתי" במסגרתה יודעי דבר מספרים, מה גובה הפיצוי שקיבל שכן שלהם או אח שלהם ו"כולם יודעים הכל". לכולם יש עו"ד תותח!!! שיכול לעזור לכם.

במאמר זה, ננסה לעשות סדר בבלגן, ונסביר כיצד עורכים חישוב נזק, ובמילים אחרות נענה על השאלה מה גובה הפיצוי המגיע לנפגע ומדוע חשוב לבחור בעו"ד עם ניסיון משמעותי בייצוג תובעים וזאת כדי למקסם את התביעה ולהשיג פיצויים מירביים ומשמעותיים.

פיצויים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה -1975 (פלת"ד).

על פי החוק, כל אדם אשר נפגע בתאונות דרכים מעורבת עם רכב, ונגרם לו נזק גופני או נפשי, זכאי לפיצוי, למעט במקרים מסוימים המוגדרים בחוק.

ככל שמדובר בפציעה קלה, ללא נכות וללא אינדיקציה לנכות, אותו נפגע זכאי לפיצוי בגין כאב וסבל, (בלשון העם עוגמת נפש), כאשר הפיצוי המקסימלי בגין "כאב וסבל" אותו ניתן לקבל במקום בו אין נכות, הינו כ-18,000 ₪. כמו כן וככל שיש הפסד שכר בגין היעדרות מהעבודה, תפצה חברת הביטוח בגין אותו הפסד. חשוב לציין כי את הפסד השכר, יש להוכיח בפועל על ידי אישור מחלה, אישור מעסיק על היעדרות מהעבודה והצגת תלושי השכר. כאשר מדובר בעצמאי, יהיה צורך להוכיח את ההפסד לעבר על ידי אישורים מתאימים מרואה החשבון. כמו כן, הנפגע יהיה זכאי גם לפיצוי בגין הוצאות מוכחות לעבר בגין עזרת הזולת,  הוצאות רפואיות אשר אינן כלולות בסל הבריאות, נסיעות וכדומה. היה ומדובר בתאונת דרכים בעבודה, על הנפגע להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי על מנת שיכיר בתביעה וישלם את הפסדי השכר שלו. חברת הביטוח תשלים 25% מעל מה שישלם המוסד לביטוח לאומי. ישנה חשיבות גבוהה להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי, על מנת שההוצאות הרפואיות גם הן, יכוסו על ידי המוסד לביטוח לאומי. אנו ממליצים תמיד להגיש תביעה ככל שמדובר בתאונת עבודה, על מנת למצות את מלוא הזכויות המגיעות לנפגע וכדי שלא תגיע בהמשך טענה על ידי חברת הביטוח לאי הקטנה הנזק מצד הנפגע.

גובה הפיצוי לאחר תאונות דרכים

לאור האמור לעיל, בתביעות שבהן אין נכות לצמיתות, יכול הפיצוי לנוע בין כמה אלפים בודדים, ועד כמה עשרות אלפי שקלים, במצבים בהם הנפגע נעדר מהעבודה זמן ממושך והנזק הגופני והסבל שחווה גם הם ממושכים ומוצאים ביטוי בתיעוד הרפואי.

במצבים בהם יש נכות לצמיתות, גובה הפיצוי יכול להגיע לסכומים שבין עשרות אלפי שקלים למיליוני שקלים, שכן הנפגע יהיה זכאי לפיצוי עתידי בגין הפסדי השכר, זכויות סוציאליות, הפסדי פנסיה, הוצאות רפואיות, נסיעות, עזרה, הוצאות מיוחדות בגין קנאביס רפואי רפואה משלימה, עזרים, אביזרים, התאמת דיור ועוד.

קביעת נכות לנפגעי תאונות דרכים

נשאלת השאלה, מי קובע את הנכות וכיצד אותה נכות מזכה בפיצוי. במצבים שבהם יש אינדיקציה לנכות, יש להמתין להתגבשות הנזק. בדרך כלל, כשנה מיום התאונה. בפגיעות משמעותיות,   יכול הנזק להתגבש גם אחרי.  לאחר התגבשות הנזק  ניתן להסכים עם חברת הביטוח על מינוי מומחים מוסכמים לכל תחום: אורטופדיה, נוירולוגיה, פסיכיאטריה, א.א.ג, ולאחרונה בשל ריבוי במקרים בהם מאובחנת פיברומיאלגיה לאחר תאונות דרכים, מומחה בתחום הריאומטולוגיה. כמו כן,  ובשל שימוש הולך  בקנאביס רפואי בעבור מגוון רחב של פגיעות, אנו ממליצים למנות מומחה בתחום הכאב, על מנת שיחווה דעתו בשאלת הצורך בשימוש בקנאביס והמינון. היה ולא תושג הסמכה מול חברת הביטוח, ניתן להגיש תביעה לבית המשפט ולבקש כי בית המשפט ימנה מומחים רפואיים. בית המשפט יבדוק האם יש "ראשית ראיה" ורצף טיפולי מתאים למינויים המבוקשים,  וימנה מומחים בהתאם. במקרים שבהם מדובר בתאונת עבודה, אשר הוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי ככזו, ניתן להגיש תביעה לקביעת נכות בתחומים הרלוונטיים, או אז תחייב קביעת המוסד לביטוח לאומי בתיק העיקרי.

נכות רפואית מול נכות תפקודית

לאחר קביעת הנכות הרפואית אם באמצעות מומחים ואם באמצעות הוועדה הרפואית, יש לבחון מהי הנכות התפקודית של הנפגע, כלומר כיצד משפיעה הנכות הרפואית על תפקודו של הנפגע בעבודה. בשאלה זו חשוב להבין מהו תפקידו של הנפגע בעבודתו, מהו השכר וכמה נפגע בשכרו. לדוגמא, נכות בשיעור של 10% לנפגע אשר עובד כדוגמן עקב צלקות בפנים, הינה משמעותית ביותר, מול נכות דומה למי שאינו דוגמן וקרוב לוודאי שהדוגמן יזכה בפיצוי גבוה יותר. דוגמא נוספת, 20% נכות בגין פגיעה בגב לסבל, הינה משמעותית יותר מאותה נכות למורה. ככל שהנכות התפקודית הינה גבוהה יותר, כך יקבל הנפגע פיצוי גבוה יותר לעתיד. לסיכום סוגייה זו, שני נפגעים בני אותו הגיל, עם שכר דומה ונכות דומה, לא יקבלו בהכרח את אותו הפיצוי, במקרה שבו כל אחד מהם עובד בעבודה אחרת.

חישוב הפסדי השתכרות

הפיצוי בגין הפסדי שכר לעתיד ופנסיה, מחושבת על בסיס הנכות התפקודית, השכר והשנים אשר נותרו לנפגע לעבוד עד גיל הפנסיה. חוב לציין כי על פי החוק,

כאשר מדובר בצעירים בתחילת דרכם המקצועית או קטינים, בסיס השכר ממנו יחושבו הפיצויים, הינו על פי השכר הממוצע במשק, אלא במקרים חריגים בו יוכיח הנפגע פוטנציאל גבוה יותר.

כאשר מדובר בנפגעים שכבר החלו בכתיבת סיפור חייהם בתחום הקריירה, אנו נעזרים לעיתים במומחים לצורך חוות בנוגע לפוטנציאל שכר עתידי, כדי להוכיח בסיס שכר גבוה יותר.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי על פי החוק, ישנה הגבלה לשכר אשר עומדת על שילוש השכר הממוצע במשק, אשר עומד היום של סך של כ-31,500 ₪ , כאשר גם אם הנפגע משתכר יותר, בסיס השכר המקסימלי הוא 31,500 ₪ נכון להיום.

ככל שהנכות הרפואית גבוהה יותר, והנפגע יוכיח צרכים מיוחדים, הוא יקבל פיצוי עתידי גבוה יותר גם בשאר רכיבי הנזק.

לעיתים, כדאי לנסות ולקנות סיכון של נכות מול חברת הביטוח ולא בהכרח ללכת בדרך המלך על ידי מינוי מומחים רפואיים. כדי להביא לתוצאות הטובות ביותר בהליך שכזה, חובה שתהיה מערכת יחסים מבוססת אמון בין הלקוח ובין עו"ד, וזאת כדי שעו"ד יקבל מהלקוח תמונה מלאה ואמיתית ביחס למצבו הרפואי ולמגבלותיו האמיתיות וכך יוכל להנחות אותו כיצד כדאי להמשיך את ההליכים בתיק.

מדוע חשוב לבחור את עורך הדין נכון ?

ישנה חשיבות גדולה לבחור עו"ד תאונות דרכים בעל ניסיון משמעותי בייצוג תובעים בתביעות לפיצויים בגין נזקי גוף עקב תאונות דרכים ותאונות אופנוע, בעל ידע משפטי ורפואי ומערך רופאים ומומחים מקצועיים, עמם ניתן להתייעץ וזאת כדי למקסם את הפיצויים המגיעים לנפגע שיקבל פיצויים מירביים עקב תאונת דרכים.

למשרדנו יש את הידע, הניסיון ומערך המומחים הרפואיים והמקצועיים להשיג ללקוחות משרדנו את הפיצויים המקסימליים והפיצויים המירביים לאחר תאונת דרכים קשה ובכלל. אנו מאמינים בקשר ויחס אישי עם הנפגע, בני משפחתו ככל שמדובר בפגיעות קשות, המצריכות אפוטרופסות, תוך מתן ייעוץ מקצועי ונחוש.

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין רונן ברק ושות' – אין להעתיק או לעשות שום שימוש בתוכן האתר ללא אישור מראש ובכתב.
Binsted Digital
דילוג לתוכן